تقویت خداباوری در کودکان



سالیان کودکی بهترین دورانی است که می‌توان روح خداپروری را در آنها پرورش داد و اگر روح او برای همیشه به ایمان سیراب گردد، در حقیقت او به چیزی مسلح شده است که سالها بعد در نبرد با سختی‌ها و مسائل زندگی به کارش خواهد آمد و پشتوانه و تکیه گاه محکم و استواری برای او خواهد بود. انسان‌ها در شرایط سختی و ناراحتی، در تصمیم‌گیری‌های بزرگ و... به خدای خود رو می‌کنند و در چنین شرایطی ایمان، تحمل مسائل را آسانتر، امیدواری و توان مقابله را بیشتر می‌سازد.     لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

کودکان در طبیعت



امروزه آپارتمان نشینی و بهانه­ های مختلف والدین همچون گرفتاری، درگیری شغلی، نداشتن فرصت و ... کودکان را از نعمت بازی در طبیعت و فضای باز محروم نموده و بالطبع بچه‌ها نیز بیشتر اوقات فراغت خود را پشت کامپیوتر یا مقابل تلویزیون می‌گذرانند. در حالیکه برقرار نمودن ارتباط با طبیعت، به حفظ سلامت جسمی و روحی، افزایش مهارت­های کودکان، پرورش خلاقیت، افزایش تمرکز و یادگیری و حتی کاهش استرس کمک بزرگی می­ نماید. کودکان هم مانند بزرگسالان و حتی بیشتر از آنها به بودن در دامن طبیعت و تجربیات آن نیاز دارند. تفریحات بیرون از خانه، امکان بهره­ مند شدن از هوای تازه و تحرک بدنی را برای کودکان فراهم می آورد که هر دو، برای سلامتی جسمی و ذهنی کودکان ضروری هستند.

باید به کودکان فرصت داد تا در طبیعت به تنهایی و بدون دخالت بزرگسالان به کشف ویژگی‌های طبیعت و همینطور توانایی‌های جسمی خود بپردازند. نگاه کودکان به این دنیا بسیار زیبا، فانتزی و رویا گونه است وقتی کودکان در طبیعت هستند، تمام حواس‌شان فعال می‌شود؛ آنها چیزهای جدیدی را می‌بینند، می‌شنوند، لمس می‌کنند و حتی گاهی می‌چشند. بنابراین کاملاً طبیعی است که در صورت ایجاد نکردن چنین شرایطی، حس شگفتی و لذت حضور در طبیعت و برانگیختن کنجکاوی و هشیاری نیز از کودک گرفته شود. جالب است که در بین اسباب بازیها، بازیهای طبیعی (آب‏ بازی، گِل‏ بازی و شن‏ بازی، اسب سواری، ارتباط با حیوانات اهلی و ...) از بهترین، اساسی‏ ترین و لذت‏ بخش‏ترین فعالیت‏ها برای كودكان به شمار می‏ روند. این بازیها جاذبه ه­ای سحرآمیزی برای بچه‏ ها دارند. اگر شک دارید امتحان کنید. در شرایط مدرن بیش از هر زمان دیگری، طبیعت نقش بسیار موثرتر و برجسته‌تری در پرورش غنای روحی و معنوی و فرهیختگی احساسی- عاطفی در شخصیت افراد دارد.

پس برای کودکان امکاناتی فراهم کنید تا بتوانند، بودن در طبیعت را تجربه کنند، بگذارید خاک را لمس کنند، آنها را به بازی در فضای سبز تشویق کنید. به آنها اجازه دهید که برگ­ها، گل­ها، سنگ­ها و ... را مشاهده و لمس کنند. با اشاره به درختان، حشره­ ها، پرندگان و جانوران، آنها را نام ببرند. حتی در آپارتمان خود گلدان کوچکی تهیه کنید و به کودک اجازه دهید‌ مراقب گیاه باشد؛ خودش به آن آب بدهد، خاکش را به کمک شما عوض کند، دانه‌‌ها را داخل خاک بکارد. 

و در کنار همه اینها، احترام به طبیعت و نگهداری از محیط زیست را به کودکانتان آموزش دهید.

 

منبع:

سایت کتابک

آموزش خلاقیت به کودکان


آموزش خلاقیت از دوران کودکی آغاز می شود و پایه آن از ۵ تا ۷ سالگی گذاشته می شود. شاید بارها از خود پرسیده باشید که چگونه می توانید آینده درخشانی را برای فرزندتان رقم بزنید؛ با صرف پول و امکانات فراوان یا با ایجاد فرصت تحصیل در بهترین مدارس؟ خوب است بدانید این کارها آینده فرزند شما را تضمین نمی کند زیرا اگر کودک با آموزش های ساده در سن مناسب به توانمندی های مناسب برسد، قادر خواهد بود در آینده فرد موفقی شود .والدین با توجه به نکات مهم تربیتی در دوران کودکی فرزندشان، اولین خشت های موفقیت وی را در آینده می گذارند و او قادر خواهد بود با اعتماد به نفس کافی گام های بعدی را بردارد. در این مطلب به اساسی ترین آموزش های کودکان ۵ تا ۷ سال          لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

اگر وسواس دارید با این روش می توانید آن را درمان کنید


- انجام مدیتیشن‌های روزانه و کار کردن با انرژی الهی و کار کردن بر روی درمان چاکراها

- انجام تنفس‌های عمیق شکمی یا یوگایی یا نوزادی دست‌کم ۱۰ بار در روز (با هر دم، شکم را باد می‌کنیم، در همین وضعیت تا می‌توانیم، نفس را نگه می‌داریم و با بازدم، شکم را تو می‌دهیم. از آنجا که همه ‌جا پر از انرژی الهی است، ما با این‌کار، انرژی الهی را به درون می‌کشیم و انرژی‌های منفی خود را بیرون می‌ریزیم.)

- تنگ کردن وقت: انجام کار زیاد در زمان کم با برنامه‌ریزی ولی بدون فشار، برای مثال اگر قبلاً ۴۵دقیقه حمام می‌کردیم، حال سعی‌‌کنیم در۴۰ دقیقه حمام کنیم و کم‌کم این زمان را نیز کاهش دهیم. هر چقدر کارهایمان را      لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

اختلال شخصیتی مرزی (borderline)



افراد مبتلا به این اختلال، خودانگاره (خودپنداره‌) بسیار بی‌ثباتی دارند، روابط میان‌فردیشان نیز بسیار بی‌ثبات است. آنان معمولاً سابقه‌ روابط شدید، اما پرآشوب دارند که معمولاً آرمانی‌کردن افراطی دوستان یا معشوق‌ها را شامل می‌شود اما بعداً به ‌سرخوردگی و ناامیدی می‌انجامد. خشم شدید و نشانه‌های بی‌ثباتی عاطفی و اقدامهای مکرر به خودکشی از ویژگیهای مهم این اختلال است. بی‌ثباتی عاطفی آنان همراه با سطح بالای تکانشگری، اغلب به رفتارهای خودویرانگری مانند «رانندگی بی‌باک» منجر می‌شود. اقدامات خودکشی، اغلب به شکل فریبکارانه، بخشی از تصویر بالینی این اختلال است. با این حال، اینگونه اقدامات همیشه فریبکارانه نیستند. آسیب به خویشتن
         لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

نمونه آزمون اندریافت موضوع (TAT)


بنا به درخواست تعدادی از بازدید کنندگان محترم نمونه ای از آزمون انجام شده TAT را در وبلاگ قرار می دهم. آزمودنی، آقایی 23 ساله که سابقه خودزنی و مصرف مشروبات الکلی و پرخاشگری دارد، می باشد.         لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

آزمون اندریافت موضوع (TAT)


بسیاری از روان‌شناسان، از جمله آنها که گرایش روان‌پویشی دارند، در سنجش شخصیت آدمی، فرضیه فرافکنی را مطرح کرده‌اند. بر اساس این فرضیه، هنگامی که محرکهای مبهم، نظیر شکلهای لکه جوهر، به آزمودنی ارائه می‌شود، فرآیندهای تخیلی ترغیب شده و فرصت نمایان شدن تعارضات ناهشیار به حداکثر می‌رسد. یکی از فرض های اساسی این شیوه آن است که بسیاری از جنبه های مهم شخصیت از طریق خودسنجی هوشیارانه به دست نمی آید و لذا پرسشنامه ها برای این منظور ارزش محدودی دارند. برای به دست آوردن تصویر دقیق از جهان درونی شخص باید راهی انتخاب شود که از تفاوت ها و دفاع های ناهشیار پیشگیری شود. بنابراین از دیدگاه روان تحلیل گری یک رویکرد غیرمستقیم مانند استفاده از نقاشی های فرافکنی امری اساسی است. نقاشی های فرافکنی فنون بیانی هستند زیرا جنبه هایی از خصایص شخص را هنگامی که به گونه ای از فعالیت می پردازند نشان می دهند. معمولاً از آزمونهای فرافکن برای سنجش افرادی که     لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

عشق از دیدگاه روانشناسی



انواع مختلفی از عشق در اذهان عموم قابل تصور میباشند: " عشق مادر به فرزند"، " عشق بین دو همسر"، " عشق مرید نسبت به مراد" و .... لیکن این بحث اختصاصاً درباره عشق بین زن و مرد از دید روانشناسی میباشد. بعضی از مردم ممکن است عشق را همان دوستداشتن بیحد و وصف بدانند ولی بنابر اعتقاد بسیاری از روانشناسان، عشق تجربهای متفاوت از دوستداشتن است. در عشق خصوصیاتی نهفته است که در دوستداشتن معمولی ممکن است وجود نداشته باشند. هرچند این تجربه براحتی قابل وصف نیست ولی احساس سخت گذشتن اوقات بدون وجود معشوق، احساس وظیفه نسبت به
   لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

نظريه رشد شناختي ويگوتسكي ( نظريه اجتماعي فرهنگي رشد)


به باور ويگوتسكي، كنش متقابل ميان يادگيرنده و محيط اجتماعي اش تعيين كننده اصلي رشد شناختي اوست. ((خاستگاه روان آدمي اجتماع است و فرآيندي كه به آن شكل مي دهد ارتباط است)). ويگوتسكي معتقد است رشد شناختي كودك عموماً به افرادی كه در دنياي او زندگي مي كنند وابسته است و دانش، نگرش و ارزشهاي فرد در تعامل با ديگران تحول مي يابد. از نظر ويگوتسكي رشد شناختي فرد، بدون در نظر گرفتن محيط فرهنگي اجتماعي او قابل درك نخواهد بود. همچنین از نظر ويگوتسكي يادگيري پيش از رشد مي آيد در حقیقت يادگيري مقدم بر رشد است و فرآيندهاي رشد    لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

ارتباطات اعتیادگونه و عشقهای بیمارگونه


یکی از انواع روابط مختل، ارتباط اعتیادگونه است. به علت مشابهتهای زیاد این ارتباطات با پدیده اعتیاد، به ارتباطات اعتیادگونه مشهور گردیدهاند با این تفاوت که به جای لذت مواد مخدر، لذت ارتباط وجود داشته و فرد به اصطلاح معتاد به معشوق خود میباشد. این روابط با احساس قوی جاذبه فیزیکی آغاز میگردند. بیشتر ما یاد گرفتهایم که این احساس را عشق بنامیم ولی این احساس عشق نبوده و سرچشمه در غرایز جنسی دارد. این احساس، قویاً فرد را جذب نموده و این جاذبه بحدی شدید است که در بسیاری موارد فرد      لطفاً به ادامه مطلب بروید...
ادامه نوشته

عوامل پیدایی اختلال خودشیفتگی


افراد خودشیفته اصولاً از کودکی تندخو هستند و سیستم عصبی آنها به سرعت تحریک می شود و بسیار حساس هستند.

آسیبهای شدید عاطفی در دوران کودکی می تواند موجب بروز این اختلال شود. مثلاً پدر و مادری که فرزندان را به هر کار مورد علاقه خودشان وا می دارند و به نوعی به آزادی و خواسته کودک اهمیت نمی دهند و یا برعکس، پدر و مادری که با غفلت فرزند را رها می کنند و یا وقتی کودک از طریق ترک یا جدایی و طلاق والدین آسیب می بیند و حضور دائمی پدر یا مادر در خانه وجود ندارد و یا افراد مختلف در تربیت کودک دخالت دارند، همه و همه زمینه های     لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

اختلال شخصیت نمایشی



خصوصیات عمده‌ این اختلال، توجه‌طلبی افراطی و آرایش ظاهری برای جلب توجه و همچنین داشتن رفتارهای هیجانی و نمایشی است. حرکات و رفتارها‌ی این افراد در جهت جلب توجه دیگران است و برای اینکار، به هر ابزاری متوسل می‌شوند از گریه و زاری گرفته تا ایماء و اشاره‌ها‌ی نامتعارف و آرایش‌های تند. آنان دوست دارند همچون یک بت پرستیده شوند.
این افراد با سابقه طولانی جلب توجه و تحسین دیگران به خودشان در ظاهر جذاب و صمیمی و معاشرتی هستند اما معمولاً دیگران آنها را ریاکار و سطحی می انگارند. بعد از برقراری ارتباط معمولاً پرتوقع و بی ملاحظه، خودمحور و در خود فرورفته می شوند بنابراین رفتار عشوه گرانه آنها    لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

مروری اجمالی بر روان‌شناسی شناختی


روان‌شناسی شناختی، شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به مطالعه فرآیندهای ذهنی شامل چگونگی تفکر، درک، یادآوری و یادگیری در افراد می‌پردازد. روان‌شناسی شناختی به عنوان بخشی از حوزه وسیعتر و گسترده‌تر علم شناخت، با سایر حوزه‌ها نظیر علم اعصاب، فلسفه و زبان‌شناسی ارتباط دارد و تمرکز اصلی آن بر کشف چگونگی کسب، پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات در انسان می باشد.

تا دهه 1950، رفتارگرایی مهم‌ترین رویکرد در   لطفاً به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

والدین و فرزندان


پدر یا مادر بودن در عین لذتبخش و پر ارزش بودن، تجربه ای پر رنج و زحمت است. بنابراین آمادگی و کسب اطلاعات در این خصوص امری لازم می باشد چرا که نگرانی در مورد رفتار فرزندان و نحوه کنار آمدن با آنان از اساسی ترین عوامل فشار روانی برای والدین می باشد.

از طرفی رویکرد فرزند سالاری در جامعه، همه اقدامات، تلاشها و حتی اهداف والدین را تحت الشعاع قرار می دهد. چه بسا بیشترین تلاش والدین صرف برآورده کردن خواسته های بجا و حتی نابجای فرزندان می شود که این رویکرد آثار نامطلوبی نیز بدنبال خواهد داشت. والدین اغلب از رفتار فرزند خود خشمگین، شرمنده و ... شده و ناچار هستند به تهدید و تقابل با فرزندان متوسل شوند. شاید هم درباره نحوه مهار رفتار فرزندشان با همسر خود مجادله کنند و خلاصه کلام آنکه کار سخت تر و میزان فشارهای روحی نیز افزایش می یابد. از طرف دیگر تعامل نامناسب با فرزندان باعث می شود که آنان بدون اعتماد به نفس و پرتوقع و در روابط اجتماعی ناموفق بار آیند و احتمال شکست های تحصیلی، شغلی و خانوادگی بدلیل تربیت نادرست در آینده افزایش یابد. در حالیکه اصلی ترین دغدغه هر والدی این است که فرزندش، فردی سازگار و رها از هر مشکل رفتاری و عاطفی باشد.

مهمترین وظیفه والدین تربیت فرزندانی سالم است که مهارتهای لازم برای ورود به دنیای بزرگسالان را کسب کرده و از ثبات عاطفی برخوردار باشند و این کار مستلزم یادگیری روشهای کاربردی برای ارتقای رشد و تربیت سالم است. اما تنها تعداد کمی از والدین با آموزشهای لازم در خصوص تربیت فرزند یا چگونگی بهره گیری از شیوه تغییر رفتار جهت رسیدن به اهدافشان آشنا می شوند. تعداد کمی می دانند که چگونه رفتارهای پسندیده کودک را تشویق و چگونه با رفتارهای بد او برخورد موثر داشته باشند. تعداد کمی می دانند که چگونه بدون توسل به داد و فریاد و تهدید بر رفتار فرزند اثر بگذارند و نهایتاً چگونه با همسر خود در امر پرورش فرزندان کاملاً هماهنگ عمل نمایند. در کنار همه اینها گاهی والدین نگران آن هستند که ناخواسته از روشهای نامناسب والدین خود استفاده کنند و بر آن کنترلی نداشته باشند.

شاید بد نباشد گاهی والدین در خلوت خود دوره کودکی و نوجوانی خود را مرور و درباره روابط با والدین خود و احساسات، توقعات و ... تفکر کنند.