مقابله با افکار منفی
مقابله با افکار منفی
راه هایی برای مقابله با افکار منفی وجود دارد:
مقابله با افکار منفی
راه هایی برای مقابله با افکار منفی وجود دارد:
افکار مثبت و منفی
چگونگی افکار انسان، چگونگی سازماندهی آنها، چگونه درگیر شدن در اندیشه خود و غلبه انواع خاصی از افکار بر ذهن فرد تاثیر بسزایی بر احساس، رفتار، شخصیت، باورها و نهایتاً زندگی او خواهد داشت. نوع نگرش و تفکرات هر انسانی از نحوه توجیه و تفسیر تجربیاتش ناشی می گردد. افکار انسان در یک طبقه بندی بسیار ساده در دو مقوله مثبت و منفی دسته بندی میشوند و غلبه هر یک از آنها بر ذهن فرد شیوه زندگی او را در حدی وسیع نشان میدهد. بطوریکه همین افکار ساده به راحتی ممکن است موجب تفاوت سبک زندگی فرد با سایرین، یا با خود او در مراحل مختلف شود.
پاسخ به کنجکاوی های جنسی کودکان
احتمالاً به عنوان یک پدر یا مادر، برایتان پیش آمده که فرزندتان در مورد مسائل جنسی و یا اینکه «بچه ها چطور بوجود می آیند؟» از شما سوالاتی پرسیده باشد.
اگرچه، بسیاری از والدین از چنین بحثهائی اجتناب می کنند اما نباید فراموش کرد که در عصر اطلاعات زندگی می کنیم و کودکان امروزه خیلی سریعتر به اطلاعات مختلف دست پیدا می کنند که البته ممکن است، اطلاعاتی که کودکان در خصوص این موارد دریافت می کنند، نادرست یا نامناسب برای اقتضای سنی آنها باشد و باعث سردرگمی و حتی تهییج بیش از حد آنها گردد. والدین باید به سطح نیازها و کنجکاویهای خاص کودکشان آشنائی داشته و اطلاعات را بگونه ای ارائه دهند که بیشتر یا کمتر از آنچه کودکشان جویای آن یا قادر به درک آن است، نباشد.
مدتی قبل مقاله ای ترجمه شده از آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوان آمریکا خواندم که از مثالهای مناسبی استفاده کرده بود که در ادامه عنوان می نمایم.
کودکان بسته به سن و سطح بلوغشان از سطوح مختلف کنجکاوی و درک برخوردارند. همزمان با بزرگتر شدن کودکان، آنها اغلب جزئیات بیشتری را در مورد سکس می پرسند. در این خصوص بسیاری از کودکان کلمات مخصوص خودشان را برای قسمتهای بدن دارند. این مهم است که کلماتی که آنها می شناسند و راحت تر با آن صحبت می کنند را کشف کنیم. یک بچه 5 ساله ممکن با این پاسخ ساده قانع شود که بچه ها از دانه ای بوجود می آیند که در یک محل خاص در درون مادر رشد می کند. بابا کمک می کند که دانه اش با دانه مامان ترکیب شود و اینکار باعث می شود بچه شروع به رشد کند. یک کودک 8 ساله ممکن است بخواهد بداند که چگونه دانه بابا به دانه مامان می رسد. اولیاء ممکن است اینگونه توضیح دهند که دانه بابا (یا اسپرم) از آلت تناسلی او خارج می شود و با دانه مامان (یا تخم) در رحم او ترکیب می شود. سپس بچه در رحم مادر بمدت 9 ماه رشد می کند تا اینکه به اندازه کافی برای متولد شدن قوی شود. یک کودک 11 ساله حتی بیشتر از این می خواهد بداند و والدین می توانند با صحبت در مورد اینکه زن و مرد چگونه عاشق یکدیگر می شوند و سپس ممکن است تصمیم بگیرند ازدواج کرده و بچه دار شوند، به او کمک کنند. نوجوانان قادرند در مورد معاشقه و سطح روابط در دیدارها و روابط صحبت کنند. آنها برای مواجهه با توانائی احساسات جنسی شان و سردرگمی ناشی از قدرت جنسی شان نیاز به کمک دارند. مسائلی مربوط به استمناء، قاعدگی بیشتر مد نظر قرار دارند.
البته باید به این نکته توجه کرد که
پاسخها علاوه بر تناسب با سطح سواد
و درک و
فهم کودکتان باید با هنجارهای خانوادگی و اجتماعی
نیز منطبق باشند ضمن آنکه از کلماتی استفاده
کنید که قابل
فهم و راحت برای کودک
باشند و ضرورتی ندارد در
زمان خیلی کوتاه، آموزش های زیادی را به کودک ارائه دهیم.
پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا (MMPI)
پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا (MMPI)، پرسشنامه استانداردی برای فراخوانی دامنه گستردهای از ویژگیهای خود- توصیفی و همچنین مشهورترین و پرمصرفترین پرسشنامه شخصیتی است که به عنوان یک ابزار عینی برای تشخیص بیماریهای روانی تدوین شده است. این آزمون، یک پرسشنامه خودسنجی با پاسخهای "آری" یا "نه" است. این آزمون دارای سه مقیاس روایی و ده مقیاس بالینی است که در نسخه فارسی دو مقیاس بالینی آن حذف شده است (Mf و Si). مقیاسهای روایی، اطلاعاتی را در مورد رویکرد آزمودنی نسبت به آزمون فراهم میکنند. ده مقیاس اولیه بالینی نیز برای تشخیص اختلالهای روانی به کار میرود.
امید
« اگر نتوانی به خودت بخندی، موضوع خنده دار بزرگی را از دست داده ای.»
چارلز ریچارد اسنایدر
سعی کنید به اشتباهات و مشکلات خود با دیدی مثبت بنگرید، که باعث می شود به آینده امیدوار باشید.
کودکان می آموزند، آنطوری باشند که زندگی می کنند.
کودکان
وقتی با سرزنش و انتقاد زندگی می کنند، می آموزند بی اعتماد به خود باشند.
وقتی با خشونت زندگی می کنند، می آموزند که جنگجو باشند.
وقتی با ترس زندگی می کنند، می آموزند که بُزدل باشند.
وقتی با ترحم زندگی می کنند، می آموزند که به خود احساس ترحم داشته باشند.
وقتی با تمسخر زندگی می کنند، می آموزند که خجالتی باشند.
وقتی با حسادت زندگی می کنند، می آموزند که در خود احساس گناه داشته باشند.
اما ...
اگر با شکیبایی زندگی کنند، بردباری را می آموزند.
اگر با تشویق زندگی کنند، اعتماد و اطمینان را می آموزند.
اگر با پاداش زندگی کنند، با استعداد بودن و پذیرندگی را می آموزند.
اگر با تصدیق شدن زندگی کنند، عشق را می آموزند.
اگر با توافق زندگی کنند، دوست داشتن خود را می آموزند.
اگر با تایید زندگی کنند، با هدف زندگی کردن را می آموزند.
اگر با صداقت زندگی کنند، حقیقت را می آموزند.
اگر با انصاف زندگی کنند، دفاع از حقوق را می آموزند.
اگر با اطمینان زندگی کنند، اعتماد به خود و اعتماد به دیگران را می آموزند.
اگر با دوستی و محبت زندگی کنند، زندگی در دنیای امن را می آموزند.
منبع:
سایت آکا ایران
نوروساینس شناختی (Cognitive Neuroscience)
نوروساینس شناختی از پیوند روان شناسی و نوروساینس و از حوزه های جدید روان شناسی می باشد و از زیرمجموعه های آن می توان به نوروساینس شناختی عاطفی و نوروساینس شناختی اجتماعی اشاره نمود.
نوروساینس چیست؟
شادى در سادگى است
بعضى نویسندگان به این نتیجه رسیده اند که زندگى پیچیده رسیدن به شادى را سخت مى کند و چاره آن، بى پیرایگى یک آدم ساده است:
شادى پیش از هر چیزى یقین آرام و شاد یک آدم ساده است. « هنریک ایبسن »
شادى سادگى است. « مارگریت یورسنار »
شادى یک وجدان پاك است. « ادوارد گیبون »
تقسيم بندي ذهن و شخصیت از نظر فرويد
فرويد بعنوان پدر علم روانكاوي، سه تقسيم بندي كلي بر ذهن و شخصيت انسانها دارد. كه همچنان به قوت خود باقي هستند و روان شناسان در تجزيه و تحليل رواني ذهن و شخصيت از آن دستاوردها بهره مي برند.
تقسيم بندي ذهن
1- هشيار يا خودآگاه: آگاهي و هشياري هم اكنوني شخص.
2- نيمه هشيار يا نيمه آگاه: همة اطلاعاتي كه هم اکنون در ذهن حاضر نيستند ولي اگر بخواهيم مي توانيم آنها را به بخش آگاهي فراخوانيم.
3- ناهشيار يا ناخودآگاه: در واقع انبار تكانه ها، خواسته ها و خاطرات غير قابل دسترس است كه بر تفكرات و رفتارهاي شخص تاثير مي گذارد.
تقسيم بندي شخصيت
1- نهاد: ابتدایی ترین بخش شخصيت، و خواستگاه خود و فراخود است. نهاد از بدو تولد كودك وجود دارد و شامل ابتدایی ترین تكانه هاي زيستي يا سايق هاست. نهاد بر اساس اصل لذت، ارضاي فوري اين تكانه ها را مي طلبد.
2- خود: با توجه به اصل واقعيت، كودك مي آموزد كه تكانه ها به فوريت قابل ارضا نيستند. خود زماني پديدار مي شود كه كودك مي آموزد به مقتضيات محيط توجه كند.
3- فراخود: این بخش درباره درست يا غلط بودن اعمال انسان داوري مي كند. بطور كلي فراخود دروني شدة ارزشها و اخلاقيات جامعه است. و شامل وجدان فرد و تصويري است كه او از شخصيت اخلاقي آرماني دارد. فراخود در پاسخ به پاداش و تنبه والدين ايجاد مي شود.
به اعتقاد فرويد، اين سه بخش شخصيت غالباً در تعارض با يكديگر هستند: خود، ارضاي تمايلات فوري نهاد را به تاخير مي اندازد و فراخود با هر دو آنها مبارزه مي كند زيرا رفتارهاي آنها غالباً با معيارهاي اخلاقي تطبيق نمي كند. در شخصيت متعادل فرويد، خود داراي جديت ولي انعطاف پذير است. يعني اصل واقعيت بر آن حكومت مي كند.
ویژگی های والدین موفق
اگرچه نمیتوان نسخه واحدی برای همه والدین پیچید اما والدین موفق این خصوصیات را حتماً دارند:
والدین موفق
با توجه به اینکه بیشتر جوامع امروزی فرزندمحور شدهاند، والدین در تربیت بچهها دچار استرس فراوانی میشوند و فشار زیادی به خود وارد میکنند تا همه چیز خوب پیش برود؛ از انضباط و مقررات، تغذیه، مطالعه، تسهیلات آموزشی و امکان استفاده از کامپیوتر گرفته و تا همهچیز. همه دلشان میخواهد موفق باشند؛ پدر و مادرها بیشتر. ولی بیشتر پدرومادرها حتی موفقیتشان را هم نه برای خودشان، که برای تربیت موفق فرزندانشان میخواهند. آنهایی که بچهدار شدهاند، میدانند که این ماجرا چهقدر فراز و نشیب و پیچیدگی دارد. هیچ روزی مثل روز قبل نیست و اتفاقا هر چه بچهها بزرگتر میشوند ماجراها پیچیدهتر میشود. ضمن اینکه خصوصیات فردی و خانوادگی و حتی اجتماعی هر پدر و مادری را نیز باید درنظر گرفت...
والدین موفق الزاماً کاملترین، بهترین و بینقصترین والدین نیستند. اگر این اصل را قبول کنیم با استرس کمتری بچهداری میکنیم، فرزندانمان را بزرگ و راه را برای موفقیت آنها هموار مینماییم.